Heeft u vragen?

Neem contact met ons op

Meest gestelde vragen

Wat wordt er besproken tijdens de intake?

De intake is voornamelijk bedoeld om te bekijken of er een wederzijdse klik is. Die klik is essentieel voor een goede en succesvolle samenwerking. Verder zullen we tijdens de intake basaal ingaan op de achtergrond van de onderneming, de huidige status, de omgeving waarin de onderneming actief is, en niet onbelangrijk, de reden voor de analyse en waardering.

In de basis kunnen we binnen 2 weken een conceptversie van de waarderingsrapportage opleveren. Vereiste is dan wel dat alle noodzakelijke informatie beschikbaar is. Die informatie betreft de (goedgekeurde of in concept) jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar + de informatie die uit de vragenlijsten en intake komen en die uit de interviews (2 x 2 uur). Die interviews vinden plaats tijdens het proces en bieden de mogelijkheid om voortgang en richting te bespreken en ook om zaken te evalueren en te beoordelen.

Om het waarderingsproces te starten zijn, naast de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar (goedgekeurd of in concept), de gegevens van alle betrokken (rechts)personen / entiteiten van het te waarderen object van belang. Wij voeren geen uitgebreide ‘due dilligence’ uit maar controleren en verifiëren wel alle aangeleverde gegevens bij de daarvoor bedoelde instanties. Verder is een opdrachtbevestiging van belang en het doel van de waardering.

Het waarderingsrapport is nuttig en ondersteunend bij het nemen van strategische beslissingen en/of het maken van keuzes op het gebied van; de verkoop of aankoop van een onderneming, fusie, overname, management buy-in (MBI), management buy-out (MBO), de financiering van activiteiten of het herdefiniëren van activiteiten en investeringen. Verder kan het ondersteunend zijn in het oplossen van zakelijke geschillen. In dat perspectief, de waarderingsmeesters zou desgewenst een rol kunnen spelen als mediator (Mediation – ADR registratie tot 2020).

Een waarderingsrapport is onmisbaar bij de verkoop van de onderneming. Verder biedt het de ondernemer(s) grondig inzicht in de huidige status van hun onderneming. Dit inzicht is cruciaal voor het maken van strategische beslissingen, het identificeren van kansen, beheersen van risico’s en het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Het draagt bij aan een sterker, veerkrachtiger bedrijf dat beter gepositioneerd is voor succes op de lange termijn. Voor wat betreft de strategische beslissingen en processen denk aan MBI, MBO, investeringen, financiering, groeistrategie, exit (op termijn) en het optimaliseren en of (her)definiëren van activiteiten.

Het laten opstellen van een waarderingsrapport verhoogt het vertrouwen van financiële instellingen in uw onderneming. Het toont aan dat u transparantie en nauwkeurigheid in uw bedrijfsvoering waardeert. Dit resulteert niet alleen in een serieuzere behandeling door financiers maar kan ook leiden tot betere financieringsvoorwaarden. Bovendien, door de objectieve waardebepaling, hebben ondernemers een sterkere onderhandelingspositie, wat kan resulteren in een hogere verkoopprijs of meer gunstige overeenkomsten.

Plan een gratis gesprek in

Neem contact op

Contactgegevens

U kunt ook contact met ons opnemen door te bellen, te mailen of door bij ons op kantoor langs te komen